Monday, June 22, 2009

Makanan Organik


Hari ini orang mula berpaling kepada produk organik. Di Malaysia sudah bermula trend baru di mana orang mula mencari produk organik, makanan organik. Makanan organik boleh jadi dalam bentuk makanan berbungkus mahupun makanan segar. Kedai-kedai makanan organik sudah mula dibuka walaupun bilangannya masih sangat kurang. Kekurangan kedai-kedai organik ini ada kaitannya dengan kecilnya pasaran produk organik. Kecilnya saiz pasaran ini ada kaitan pula dengan bekalan yang kecil, dan boleh jadi juga disebabkan oleh permintaan yang kecil. Akibatnya harga makanan organik agak mahal berbanding dengan produk bukan organik.

Makanan organik dalam bentuk bijirin banyak yang diimport dari luar negara, terutama bijirin yang memang berasal dari luar negara. Hanya sayur-sayuran dan buah-buahan segar hasil produk tempatan yang ada dalam pasarana produk organik. Namun begitu harga pasaran produk-produk organik ini masih lagi mahal berbanding produk biasa. Oleh kerana harganya yang mahal, maka hanya orang yang benar-benar percaya kepada produk organik dan orang yang mempunayi kesedaran kesihatan yang tinggi sahaja akan menjadi pelanggan.

Orang akan bertanya, kenapa produk organik mahal? Apakah kerana susah menhghasilkan produk organik, atau kos pengeluaraannya tinggi? Mungkin semuanya betul. Namun begitu kita mengharapkan produk organik akan lebih banyak dalam pasaran, dengan itu harganya akan menurun kerana ia perlu bersaing. Di samping itu pengguna juga perlu memberikan sokongan kepada pasaran produk organik.

Selain makanan segar terutama sayur-sayuran, banyak lagi makanan lain yang boleh dihasilkan melalui kaedaah organik. Contohnya padi, ubi dan makanan asas yang lain. Kini ada pengusaha yang menghasilkan ternakan melalui kaedah organik. Apabila asemakin ramai pengusaha yang sedar untuk menghasilkan makanan baik tanaman mahupun ternakan secara organik, maka diharapkan semakin hari semakin bertambah produk organik di pasaran.

Rencana oleh: Afifi Ahmad

No comments:

Post a Comment